Monday 19 December 2011

TV 1Malaysia


Kerajaan telah melancarkan perkhidmatan Internet Protokol Television (IPTV) yang diberi nama 1Malaysia TV. Perkhidmatan ini boleh di akses dan dilihat melalui internet, telefon pintar dan juga komputer tablet.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata 1Malaysia TV akan membolehkan kerajaan menyebarkan maklumat yang tepat dan berita secara terus dan real-time.

Dengan teknologi hari ini, orang ramai boleh mendapatkan berita dan maklumat dengan sekelip mata. Kadang-kadang sebelum mesyuarat berakhir, orang telah mendapat maklumat," kata Najib semasa pelancaran di Putra World Trade Centre semalam.

1Malaysia TV boleh di akses melalui  www.1malaysiaiptv.com.my

Pengguna tablet atau telefon pintar Apple, Blackberru dan Androidboleh memuat turunkan aplikasi 1Malaysia TV kedalam peranti masing-masing melalui halaman tersebut.

Perdana Menteri juga berkata sekiranya kerajaan gagal dalam menyebarkan berita atau maklumat,orang ramai mempunyai banyak sumber lain untuk dirujuk.

"Kadang-kadang maklumat diluar sana bercampur dengan berita palsu dan fitnah. Kita (kerajaan) tidak ada pilihan untuk memastikan bahawa kita menyampaikan berita yang tepat pada kelajuan cepat, dan jika boleh, pada kelajuan masa sebenar. "

Najib menegaskan pentingnya memaksimumkan menggunakan sepenuhnya teknologi dan media sosial untuk melibatkan diri dengan rakyat, terutamanya golongan belia.

Beliau berkata Malaysia adalah salah satu negara tertinggi dari segi penggunaan laman media sosial seperti Facebook dan Friendster didunia, sambil menambah bahawa majalah TIME telah digelar negara ini sebagai "negara yang paling cybersocial di dunia".

1 comment: